Japánországból lassan kiszorulnak a tradicionális szokások, s helyüket átveszi a nagy nyugati, főleg amerikai maszlag. Ebből a kutyulékból adódik, hogy egyre furcsább, időnként megbotránkoztatóbb dolgokat kreálnak. Sorozatom, mely immár a 13. epizódhoz ért, ezeket igyekszik bemutatni, s ha olvasnák a japánok - amire vajmi kevés az esély, akkor görbe tükröt tartani nekik.

Japánországból azért nem minden tűnik el, ami régi. A nők háttérbe szorított helyzete a férfiakhoz képest -természetesen- alig, vagy inkább semmit sem változott az utóbbi néhány száz évben. Így még mindig érvényben van az OCHOBO szabály, mely a nők viselkedését, azon belül is a japán nők ajkát veszi célba. Az OCHOBO előírja, hogy a nő szája legyen kicsi, s a legjobb, ha csak akkor nyitja ki, ha erre a hozzátartozó férfi kéri. Ha nevet, vagy ha étkezés miatt nagyobbra kell tátania, akkor azt szigorúan takarni szükséges.


-Na jó, de akkor hogyan egyek egy nagy hamburgert? - Kérdezhetné a modern japán nő. S a válasz eddig az volt, hogy: sehogy. Ez most változott, mert az ottani „mekdonác" a Freshness Burger (micsoda fantáziadús név) csak hölgyek számára kitalálta az új „felszabadító csomagolást”, mely arra hivatott, hogy eltakarja a hamburgert faló szájat. A szendvicskét aztán le lehet öblíteni egy kis diétás vízzel, amit szintén Japánországban gyártanak. (Bár én még úgy tanultam, hogy a víznek nulla a kalóriatartalma.)


Szóval „lenyűgözve” állok e korszakalkotó találmány előtt, s átérzem a japán emberek elégedettségét, mert a nagy, Ámerikai terv nem sikerült. Hiszen hiába szorította ki a hamburger a hagyományos japán étkeket, melyeket szinte csücsörítve is lehetett eszegetni, a tátott szájjal történő nagy szendvicsharapás látványa az új csomagolással - lám elkerülhető, s nem sérülnek az ősi tradíciók.